úterý 25. listopadu 2014

Linecká srdíčka

Ne že bych to chtěla moc připomínat nebo vykřikovat nahlas, ale blíží se Vánoce. Už za necelý měsíc to vypukne. A pokud chcete letos stihnout všechno včas a bez stresu, jistě už začínáte (nebo aspoň začínáte přemýšlet) s pečením cukroví. Určitě máte svých pár osvědčených kousků a pátráte po novinkách, případně chcete vylepšit nějaké své oblíbené a hledáte ten správný recept.

Vánoce jsou pro někoho svátky klidu, pohody, dobrého jídla, setkání s rodinou a přáteli. Pro někoho naopak stres, honička, tlačenice v obchoďácích, noci strávené u trouby a dny s hadrem v ruce. A přitom je to všechno šílenství jenom kvůli jednomu (no dobře třem, ale ten jeden je nejdůležitější) dni v roce. K čemu je byt jako klícka, 20 druhů cukroví a "dokonalé Vánoce", když pak člověk padne únavou a nic z toho nemá. Nebylo by lepší strávit čas s dětmi, přáteli, rodinou?

Já nepatřím a nikdy jsem ani nepatřila do druhé kategorie, tedy stres. Mám Vánoce ráda, tu atmosféru, pohodu, rodinu a samozřejmě dárky. Jak říká moje kamarádka, Ježíšek se taky narodil ve chlívě, tudíž to s úklidem nepřeháním, uklízím průběžně celý rok. Dárky nakupuju z pohodlí domova na internetu a nechávám si balíčky doručit do práce, abych nemusela stát frontu na poště. A co se týče cukroví, peču asi 4 druhy, ty nejoblíbenější, protože cukroví, které ještě v lednu leží na tácku, pak se zamrazí, vytáhne se na Velikonoce a stejně ho nikdo nejí? Ztráta času...

Každopádně linecké cukroví je u nás to nej, milujeme ho všichni. Dlouho jsem hledala recept, který by mi vyhovoval. Takový recept, aby se s těstem dobře pracovalo, ale aby srdíčka byla křehká a voněla máslem. Po několika pokusech jsem ho objevila, tuším v časopisu Albert, kam svým receptem přispěl Jaroslav Sapík. Zkusila jsem a jinak už nedělám, vyhovují mým kritériím dokonale.





Suroviny

200g másla 
100g moučkového cukru
2 žloutky
špetka soli
300g hladké mouky
citronová kůra


Postup

Máslo si cca hodinu předem vytáhnu z lednice, aby lehce povolilo a dobře se zpracovávalo. Potom ho utřu s prosátým moučkovým cukrem. V druhé misce si zlehka prošlehám žloutky se špetkou soli, přidám ke směsi másla a zamíchám. Přidám hladkou mouku, nastrouhám citronovou kůru a ručně uhnětu v hladké těsto. Zabalím do potravinové folie a nechám v lednici přes noc uležet. Druhý den těsto vyválím na tloušťku cca 0,5 cm, vykrájím tvary (půl na půl s dírkami a bez dírek), naskládám na plech a peču na 180°C cca 6-8 min. Troubu je potřeba hlídat, lepší je vytáhnout je méně upečené, na teplém plechu ještě dojdou, než přepečené, které hodně ztvrdnou. Vychladlé cukroví pomažu marmeládou, nejlépe rybízovou a slepím dohromady. Nechám dobře uležet a před podáváním sypu moučkovým cukrem. Z uvedeného množství jsou cca 4 plechy, tzn. 2 celé plechy již slepených. 


Rozhodně se nebojte soli v receptu, špetka soli v každém sladkém jídle pouze zvýrazní chuť. A prosím vás pěkně, pokud tento recept budete zkoušet, slibte mi, že nenahradíte máslo Herou. Máslo je prostě máslo a linecké je hlavně o jeho chuti. Čím lepší máslo, tím lepší chuť.



PS: Moje nejoblíbenější cukroví je na obrázku níže :-D Každý rok děláme před Vánoci domácí klobásky, které pak zaudíme a vyvěsíme, aby do Vánoc byly akorát. No není to krása?

Žádné komentáře:

Okomentovat