pondělí 12. ledna 2015

Domácí kaiserky


Taky byste se utloukli po vůni čerstvého, křupavého pečiva? Ve starším příspěvku jsem vám psala o chlebu, jak jsem ke kvásku přišla, co jsem z něj upekla, jakou radost mám z každého chleba, z jeho vůně. Jenže, co čert nechtěl, kvásek mi chcípnul. Zase.

Protože jsem v období Vánoc neměla čas na pečení chleba, pořádně jsem kvásek nakrmila moukou a odpočíval v drobenkovité konzistenci v lednici. Po svátcích jsem se ho, celá natěšená na další domácí chlebík, pokusila obnovit. Neúspěšně. Můj od plenek vypiplaný, doma založený kvásek, už nevstal z mrtvých. Obřadně, se slzičkou v oku, jsem ho pohřbila do igelitového pytlíku a něžně vhodila do odpadkového koše. Budiž mu popelnice lehká.

Nastalo rozhodování, co dál? Založit nový kvásek a vydržet další minimálně týden bez domácího pečiva? Zamítnuto. Volba proto padla na pečivo z droždí, alespoň dočasně. A musím se přiznat, že mě to hrozně překvapilo. Žila jsem v domnění, že všechno pečivo z droždí chutná stejně, je cítít kvasnicemi a konzistencí i chutí připomíná buchty. Prošla jsem si na internetu pár receptů a rozhodla jsem se upéct kaiserky. Původní recept je sice na rohlíky, ale my doma raději housky (a taky jsem chtěla zamachrovat, že je umím plést).

Recept, který zde uvádím, je od Martina Kubíka z facebookové skupiny PečemPecen.cz. Najdete ho v souborech skupiny pod názvem "obyčejné rohlíky výborné i druhý den", ale dovolím si ho uvést i tady (ne každý má facebook, žejo). S těstem se nádherně pracuje, má přesně takovou konzistenci, jakou si přejete mít - není ani suché, ani lepkavé, nepotřebuje podsypávat, prostě nádhera. Navíc obsahuje jen pár ingrediencí, doma běžně dostupných. Další výhodou je doba kynutí, oproti kváskovému pečivu, jsou tyhle rohlíky/kaiserky hotové za chviličku. Hotové pečivo má krásně nadýchanou střídku, věřte mi, takovou v obchodě nepotkáte.


Co se týče kaiserek - viděla jsem, že Tescoma prodává raznici na kaiserky, což je fajn, ale v diskuzích jsem se setkala s názory, že ani po zatlačení nejsou po upečení rýhy skoro vidět. Osobní zkušenost ale nemám. Našla jsem ale na internetu video na strašně jednoduché motání kaiserek, je to vlastně jenom uzlík z těsta. A vypadá to celkem efektně. Video najdete tady. Jo a ještě jsem si vzpomněla na jedno skvělý video, co koluje po internetu. Jsou na něm skvělý tipy na pletení z těsta, chystám se příště nějaký z nich vyzkoušet. A kdo radši rohlíky, videí na jejich umotání je na internetu taky spousta.




Suroviny

500g hladké mouky
260 vlažné vody
30g sádla (nebo másla, oleje, sádlo je ale nej)
2 čajové lžičky soli
20g kvasnic (nebo 1 sáček sušeného droždí)
lžička cukru
semínka, mák a jiné na posyp



Postup

V míse smíchám vlažnou vodu, kvasnice a cukr a nechám cca 15 minut vzejít kvásek (utvoří se bublinková čepice). Ke kvásku přidám prosátou hladkou mouku, sádlo a sůl a nechám v robotu zpracovat v hladké a lesklé těsto. Ručně to jde samozřejmě taky, jen to budě větší dřina :-). Vzniklé těsto zlehka popráším hladkou moukou, mísu přikryju igelitem a nechám v teple kynout cca 30-45 min. Potom těsto prohnětu a rozdělím na cca 8-9 dílů, každý po 80-90g. Z jednotlivých dílů vyválím hady a smotám kaiserky (viz video). Kladu je na plech vyložený pečícím papírem. Plech zabalím opět do igelitu a nechám v teple kynout dalších cca 40 min. Mezitím si včas, cca 15-20 min. předem, předehřeju troubu na max, na dno trouby vložím starý plech nebo pekáč. Vykynuté kaiserky postříkám vodou v rozprašovači a posypu semínky, mákem apod. Plech vložím do rozpálené trouby a na spodní rozpálený plech chrstnu hrnek vody a rychle zavřu dvířka, aby se pára udržela v troubě. Peču je do zlatava, u mě to trvá cca 13 min. Po upečení znovu postříkám vodou v rozprašovači, aby se leskly. Nechávám vychladnout na mřížce, aby zespodu nekondenzovala voda. 




Tak co, nalákala jsem vás? Je to opravdu jednoduché a z dostupných surovin. A ta vůně, co se vám bude linout z trouby, i ta chuť čerstvého, křupavého a hlavně domácího pečiva, stojí za to.



3 komentáře: