pondělí 19. ledna 2015

Nemastný a vlastně taky neslaný koblihy

A máme tady masopust. A k němu neodmyslitelně patří co? No přece koblihy!

Masopust jako takový je podle mě moc hezká tradice, zažila jsem jako malá pár vesnických masopustních průvodů a bylo to super. Všechny ty panímámy s obrovskými mísami koblih, pěkně dozlatova vypečených na sádle, naplněných domácí marmeládou a bohatě zasypaných cukrem. Samozřejmě je masopust i o jiných věcech, kostýmy, hudba, zábava...
Mě ale nejvíc v paměti utkvěly právě ty koblihy.


Každopádně ne každý má mastné koblihy rád, případně má rád, ale nemůže. Někdo si hlídá tu línii, někoho chytá žlučník, někdo prostě jen nemá rád umaštěné ruce a pusu. Já se řadím ke třetímu případu.

Podobný recept nedávno propagoval i sám "velký a slavný" Láďa Hruška, ale já je dělala poprvé už tak dobrý dva roky zpátky, takže ne - neobšlehla jsem to od něj :) Recept jsem tenkrát našla na nějakém foodblogu a ač bych ráda uvedla autora, bohužel už si nepamatuju, na kterých stránkách přesně jsem na něj narazila.

Koblihy se dají plnit čímkoliv - marmeláda, povidla, nutela nebo i ovoce. Pro mě je ale největší klasikou dobrá meruňková marmeláda, nejlépe domácí. A co by to bylo za koblihy, kdyby v nich chyběl rum. Je v nich vlastně všechno, co má v pravých koblihách být, jen finální smažení je nahrazeno pečením v troubě. A chutnají skvěle a nejlíp pěkně zatepla.

Suroviny

500g hladké mouky
250ml mléka
40g cukru krystal
50g rozpuštěného másla
1 žloutek
kostka droždí
špetka soli
citrónová kůra

na dokončení rozpuštěné máslo (cca 50g), rum a moučkový cukr

Postup

Do vlažného mléka vmíchám lžičku cukru a rozdrobím droždí. Nechám cca 15 minut stát, aby vzešel kvásek. Do velké mísy proseju mouku, přidám špetku soli, vykynutý kvásek a ostatní suroviny. Vařečkou anebo robotem vypracuju hladké těsto, popráším ho moukou, přikryju utěrkou a nechám na teplém místě vykynout, cca hodinu. 
Vykynuté těsto rozdělím na dvě části, první část těsta rozválím na placku silnou cca 0,5cm. Skleničkou nebo kulatým vykrajovátkem si na ní naznačím kolečka, do každého středu kolečka dám kopeček marmelády - je lepší hustší, aby nevytékala. Rozválím si druhou, stejně silnou placku a přehodím přes první. Marmeláda udělá krásné kopečky. Vezmu skleničku, kterou jsem předtím naznačovala kolečka vykrojím kolečka přesně tam, kde jsou vidět kopečky marmelády - ta bude samozřejmě uprostřed. Koblížky vyskládám na plech, nechám pod utěrkou ještě chvíli kynout. Předehřeju troubu na 200°C a peču cca 10-15 min. Ihned po upečení je potírám směsí rumu a rozpuštěného másla, množství rumu v másle záleží na vaší chuti. Potíráním nešetřím, kobližky hezky zvláční. Nakonec je pocukruju přes sítko moučkovým cukrem a může se masopustit! 


A co teprv ta vůně, co se line při pečení z kuchyně... :-)

L.


Žádné komentáře:

Okomentovat