úterý 24. února 2015

Krémové risotto s cuketkou a uzeným lososem

Vzpomínám si na svoje první rizoto, které jsem kdysi uvařila svému dnes již manželovi. Bylo mi čerstvých 18 a tenkrát jsem ještě neměla ani potuchy o krémovém italském risottu z kulatozrnné rýže, znala jsem jenom klasické české rizoto ze školní jídelny, bohatě zasypané eidamem, s okurkou jako bonus. A z čeho se tedy skládalo to moje slavné první rizoto? Sáčková rýže, cibule, mražená zelenina a lunchmeat z konzervy. Chuťovka co? :-) Dneska už nechápu, jak jsem vůbec něco takového mohla stvořit, ale tak každý nějak začínal a jako studenti jsme měli hluboko do kapsy.

Dodnes, když oznámím manželovi, že vařím rizoto, tak se zeptá, jestli bude s lunchmeatem nebo bez. Teď už to ale myslí ze srandy, protože ví, že jsem šla do sebe a už celkem úspěšně zvládám perfektní krémové risotto.

Základem pro něj je hlavně italská rýže arborio, která je kulatozrnná a hodně škrobová. Dnes už se dá poměrně snadno sehnat v běžných supermarketech. Rýže se dusí v pánvi nebo v hrnci s tekutinou, nejčastěji s vývarem a vínem. Důležitou složkou je také máslo a parmazán, který se do risotta vmíchává nakonec.

Tentokrát jsem vyzkoušela přidat k základnímu risottu cuketu a uzeného lososa a musím říct, že to dopadlo mnohem líp, než s lunchmeatem :-)




Suroviny

2 hrnky kulatozrnné rýže Arborio
750ml - 1l zeleninového vývaru
250ml bílého vína (nemusí být)
1 šalotka
1-2 menší cuketky + lžíce másla na orestování
100g uzeného lososa
zelená petrželka
50g másla
50g parmazánu
sůl, pepř


Postup

V hlubší pánvi si na másle orestuju šalotku, přidám rýži (nepropláchnutou) a za stálého míchání jí chvilku restuju, aby zprůhledněla. Směs zaleju asi hrnkem vývaru a bílým vínem a nechám vyvařit. Tento postup opakuju dokud není rýže měkká na skus, nesmí být rozvařená, uvnitř musí zůstat pořád pevná. Osolím, opepřím a vmíchám plátek másla + parmazán, mělo by vzniknout krémové rizoto. V jiné pánvi si na lžíci másla orestuju na kostičky nakrájené cuketky a vmíchám spolu s uzeným lososem opatrně k rýži. Dochutím jemně nasekanou zelenou petrželkou. 


Podle mě perfektní, rychlý a lehký oběd, co říkáte? 

Dobrou chuť. 

L. 

Žádné komentáře:

Okomentovat